PYRENÆERNE - SPANIEN 2015

PARC NATINAL D'AIGÜESTORTES I ESTANY DE SANT MAURICI

06. - 12. september 2015 - Parc National d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici

Dag 1: Fly til Barcelona, hvor Lars måtte konstatere at hans rygsæk ikke var med i bagagen. Derefter en køretur på ca. 4½ timer i lejede biler til Espot (1.300 m.o.h.), hvor vi var fremme ca. kl. 23. Ikke noget problem vores Hotel-værtinde har en veninde, der havde sin restaurant åben, så vi kunne få noget aftensmad.

Dag2: Vi startede fra Espot ca. kl. 10, efter lidt proviantering. Målet er Refugi de la Colomina (2.400 m.o.h.). Vi stiger ret hurtigt til ca. 2.100 m.o.h., passerer Refugio Josep Maria Blanc (2.350 m.o.h.) og spiser frokost ved en af søerne. Derefter går turen over passet Collada de Saburó (2.669 m.o.h.). Her fra går det stort set nedad, som det nu kan i bjergene, til Refugi de la Colomina, hvor de sidste er fremme lige til spisetid kl. 19. En hård første dag med over 1.300 højdemeter.

Dag 3. Fra Refugi de la Colomina til Refugi d'Estany Llong (1.985 m.o.h.), med passage af passet, Collada de Dellui (2.585 m.o.h.). En rimelig 6 timers tur, inkl. gode pauser i det dejlige vejr.

Dag 4: Fra Refugi d'Estany Llong til Refugi Ventosa i Calvell (2.220 m.o.h.). En lang og hård dag med en tur over passet, Collet de Contraix (2.748 m.o.h.), med en hård og stejl opstigning on en endnu stejlere nedstigning de første 100 m. Inden ankomst til Refugi Ventosa i Calvell, var der lige et par stykker der synes at de skulle op på Punta Alta (3.014 m.o.h.), som vi har været oppe på et par gange før. Vi andre fortsatte til hytten, hvor vi var fremme ca. kl. 17.

Dag 5. Fra Refugi Ventosa i Calvell til Refugi de Saboredo (2.310 m.o.h.) via Port de Caldes (2.567 m.o.h.). Vi startede i regnvejr, menda vi nåede vores  frokost ved Refugi nou de Colomèrs (Refugi de Colomèrs) var solen kommet frem. Videre over passet Còthl deth Tuc Gran de Sendrosa (2.470 m.o.h.) og ned til Refugi de Saboredo.

Dag 6: Fra Refugi de Saboredo og helt ned til Espot og bilerne. På vejen ned passerer vi Port de Ratera (2.590 m.o.h.) og Refugi de Amitges (2.380 m.o.h.). Frokost ved Estany de Sant Maurici (1.912 m.o.h.), som er et yndet udflugtsmål for dagturister. Derefter videre ned til Espot. Hvorfra vi kører først på eftermiddagen. Vi havde booket overnatning på et hotel i Sant Andreu de la Barca, lige udenfor Barcelona, så vi havde kort køretur til lufthavnen.

Dag 7: Lufthavnen, flyvetur og ankomst København.