ALPERNE - ITALIEN 2017

GIRO DEL CONFINALE

9. - 16. september - Giro del Confinale (Parco Nazionale dello Stelvio)

Dag 1:  Med fly fra København (Copenhagen Airport) til Milano (Milano Malpensa Airport). Med minibus, 'A Tutto Gas', til Colico ved Comosøen (Lago di Como), hvor vi spiste frokost på Hotel Risi & Ristorante "Il Vapore".

Derfra videre til Santa Caterina di Valfurva og yderligere ca. 10 km. med landrover til Rifugio Forni 2.176 m.

Dag 2:  Fra Rifugio Forni til, for nogle via Rifugio Branca 2.493 m., Rifugio Pizzini 2.706 m. (frokost) og videre til Rifugio Casati Cevedale 3.069 m.

Vi startede i regn som gik over i slud. Da vi gik fra Rifugio Pizzini, efter frokost, var vejret blevet lidt bedre, men da vi nåede opstigningen mod Rifugio Casati Cevedale belv sneen tættere og sigtbarheden dårligere.

Sneen der var faldet dækkede stien, hvilket resulterede i at vi missede stien de sidste stejle 100 m. op, så det foregik noget af vejen på alle fire.

Dag 3:  Planlagt gletchervandring: Da det havde sneet dagen før var gletcheren dækket af nyfalden sne, så det ville være for farligt at gå ud på gletcheren, selvom vi havde hyret en guide.

Ingen af os havde erfaring med gletcher-vandring og hvordan man skulle bruge udstyret i nødsituationer, så det blev det droppet.

Derfor blev der ændret i planerne: Tur til toppen Cima di Solda (Suldenspitze) 3.376 m. og til kanoner fra 1. verdenskrig.

Vi startede i klart solskinsvejr med frostgrader, men lige før toppen blev det igen dårligt vejr, så vi måtte tilbage til hytten, hvor vi blev resten af dagen (laaang dag).

Dag 4: Fra Rifugio Casati Cevedale tilbage til Rifugio Pizzini og derfra videre til Rifugio Quinto Alpini. 2.877 m. via passet, Passo del Zebru 3.010 m.

Vi startede i snevejr og dårlig sigtbarhed, men kunne dog se og følge stien hele vejen ned gennem sneen.

Vi havde planlagt to overnatninger i Rifugio Quinto Alpini, da der også her var mulighed for gletcher-vandring. På grund af vejret, valgte ca. halvdelen af gruppen at tage en overnatning i Rifugio Pizzini og ville så støde til i Rifugio Quinto Alpini dagen efter.

Resten gik videre til Rifugio Quinto Alpini. Som dagen skred frem blev vejret bedre og bedre med opklaring og solskin. I Rifugio Quinto Alpini fik vi at vide at vi kun kunne have en overnatning. På grund af vintervejret (det lovede endnu værre de kommende dage), var de i gang med at lukke hytten ned for sæsonen.

Dag 5: Vejret var dejligt. Solen skinnede og sneen i ca. 2.700 m. og ned nåede at smelte. Holdet i Rifugio Pizzini havde fået samme besked af deres hyttevært, så de gik videre til næste planlagte hytte, Rifugio Campo Di Val Zebrù 2.000 m., hvor vi alle skulle overnatte.

Holdet i Rifugio Quinto Alpini startede dagen med at gå op og kigge på de to gletchere, der for få år siden havde været én stor gletcher. Derefter delte de sig i to, hvor tre gik direkte ned mod Rifugio Campo Di Val Zebrù, men ville vente på resten nede i dalen.

Fem gik tilbage mod Passo del Zebru, for at møde holdet fra Rifugio Pizzini. Vi mødtes lidt oppe i dalen ved en flok bjerggeder og fulgtes ned i dalen til kort før Rifugio Campo Di Val Zebrù, hvor vi alle var samlet igen.

Da vi var blevet 'snydt' for en overnatning i Rifugio V. Alpini, valgte vi at tage to overnatninger i Rifugio Campo Di Val Zebrù.

Dag 6: Ligesom cykelrytterne på deres hviledage i Tour de France tager en 'lille' cykeltur, valgte vi også at tagen en 'lille' 6 timers tur op på bjerget, rundt om Monte Forcellino. Vejret var nogenlunde, blandet sol med skyer. Først op til 2.350 m., som også var første del af turen den kommende dag.

Derefter videre op over passet, Passo del Forcellino 2.778 m., hvor der var rester af bygninger og pigtråd fra 1. verdenskrig og ned til Baite Cavallaro 2.183 m. Derfra holdt vi os 'nogenlunde' i højden, som man nu gør i bjerge, rundt om Monte Forcellino, tilbage til Rifugio Campo Di Val Zebrù.

Dag 7: Fra Rifugio Campo Di Val Zebrù til Rifugio Ristorante Stella Alpina 2.061 m. Vejret var med os. Det var en strålende solskinsdag. Ca. halvdelen af gruppen valgte at gå (ca. 3 timer) ned til en lille by og tage bus og landrover til Rifugio Ristorante Stella Alpina.

Den anden havldel gik den planlagte tur (7. timer inkl. frokost og dejlig udsigt) rundt om  Monte Forcellino til Rifugio Ristorante Stella Alpina. Da vi først var oppe i 2.350 m. gik det op og ned mellem ca. 2.100 m. og ca. 2.375 m. indtil den sidste irriterende nedstigning fra 2.383 m. til Rifugio Ristorante Stella Alpina.

Dag 8: Fra Rifugio Ristorante Stella Alpina til København. Med landrover til Santa Caterina di Valfurva. Herfra videre med minibus til Colico (Hotel Risi & Ristorante "Il Vapore"), hvor vi spiste frokost. Videre til Milano og København.